In het beroepsprofiel van de Koninklijke Nederlandse organisatie van Verloskundigen staan de rollen en competenties van een verloskundige beschreven. De opleiding heeft deze rollen en competenties vertaald naar leeruitkomsten. Leeruitkomsten beschrijven over welke kennis, vaardigheden, inzicht en attitude een student beschikt na afronding van een leerperiode.
Per beroepscompetentie zijn één of meer leeruitkomsten geformuleerd. Er zijn in totaal 15 leeruitkomsten geformuleerd. Middels een leertrap wordt met de leeruitkomsten van de propedeuse-(P) en hoofdfase (H) toegewerkt naar de leeruitkomst van de eindfase (E). De P, H of E in de nummering verwijst naar deze fasen en geeft aan in welke fase een leeruitkomst moet worden behaald.
Rol Medisch deskundige (leeruitkomst 1-5)
Medisch deskundige – kennis (MD-K)
Leeruitkomst 1E
Je integreert de medische kennis die nodig is voor het verlenen van preconceptionele, prenatale, natale en postnatale verloskundige zorg, zowel wanneer er sprake is van fysiologie als van pathologie.
Leeruitkomst 1H
Je beheerst de medische kennis die nodig is voor het verlenen van preconceptionele, prenatale, natale en postnatale verloskundige zorg, zowel wanneer er sprake is van fysiologie als van pathologie.
Leeruitkomst 1P
Je beheerst de medische kennis die nodig is voor het verlenen van prenatale, natale en postnatale zorg, wanneer er sprake is van fysiologie of milde pathologie.
Medisch deskundige – prenataal (MD-Pr)
Leeruitkomst 2E
Je verleent zelfstandig preconceptionele en prenatale eerstelijnszorg, waarbij je streeft naar continuïteit, om tot een optimale gezondheidsuitkomst voor cliënt en kind te komen. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 2H jaar 3
Je verleent onder beperkte begeleiding preconceptionele en prenatale zorg. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 2H jaar 2
Je verleent onder intensieve begeleiding preconceptionele en prenatale eerstelijnszorg. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de eerste stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 2P
Je verleent onder intensieve begeleiding delen van de fysiologische prenatale eerstelijnszorg. Je legt uit hoe je fysiologie kunt stimuleren en je past de eerste stappen van klinisch redeneren toe.
Medisch deskundige – nataal (MD-N)
Leeruitkomst 3E
Je verleent zelfstandig natale eerstelijnszorg, waarbij je streeft naar continuïteit, om tot een optimale gezondheidsuitkomst voor cliënt en kind te komen. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 3H jaar 3
Je verleent onder beperkte begeleiding natale eerstelijnszorg. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 3H jaar 2
Je verleent onder intensieve begeleiding natale eerstelijnszorg. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de eerste stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 3P
Je verleent onder intensieve begeleiding delen van de fysiologische natale eerstelijnszorg. Je legt uit hoe je fysiologie kunt stimuleren en je past de eerste stappen van klinisch redeneren toe.
Medisch deskundige – medium risk (MD-Mr)
Leeruitkomst 4E
Je verleent onder beperkte begeleiding natale zorg aan cliënten met milde medische indicaties in de klinische setting, waarbij je streeft naar continuïteit om tot een optimale gezondheidsuitkomst voor cliënt en kind te komen. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe zolang er sprake is van een casus zonder bijkomende risicofactoren.
Leeruitkomst 4H jaar 3
Je verleent onder intensieve begeleiding natale zorg aan cliënten met milde medische indicaties in de klinische setting. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe zolang er sprake is van een casus zonder bijkomende risicofactoren.
Medisch deskundige – postnataal (MD-Po)
Leeruitkomst 5E
Je verleent zelfstandig postnatale eerstelijnszorg, waaronder ook de nacontrole, waarbij je streeft naar continuïteit, om tot een optimale gezondheidsuitkomst voor cliënt en kind te komen. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 5H jaar 2
Je verleent onder intensieve begeleiding postnatale eerstelijnszorg, waaronder ook de nacontrole. Je stimuleert en bewaakt de fysiologie en past de eerste stappen van klinisch redeneren toe.
Leeruitkomst 5P
Je verleent onder intensieve begeleiding delen van de fysiologische postnatale eerstelijnszorg. Je legt uit hoe je fysiologie kunt stimuleren en je past de eerste stappen van klinisch redeneren toe.
Rol Communicator/ counselor (leeruitkomst 6)
Communicator/ Counselor (CC)
Leeruitkomst 6E
Je onderhoudt, op jouw eigen wijze én professioneel, een betrokken relatie met de cliënt. Je begeleidt de cliënt (en partner) bij het nemen van ethische beslissingen. Je begeleidt de cliënt (en partner) in de transitie naar ouderschap.
Leeruitkomst 6H jaar 3
Je bouwt, op jouw eigen wijze én professioneel, een betrokken relatie op met de cliënt. Je sluit aan bij de impliciete of expliciete zorgvraag van de cliënt en voert cliëntgerichte gesprekken. Je begeleidt de cliënt (en partner) bij het nemen van beslissingen.
Leeruitkomst 6H jaar 2
Je bouwt, op jouw eigen wijze én professioneel, een betrokken relatie op met de cliënt. Je maakt de fysieke, psychische en sociale dimensies van het leven van de cliënt bespreekbaar. Je sluit aan bij de zorgvraag van de cliënt en voert cliëntgerichte gesprekken. Je draagt bij aan het vermogen van de cliënt om gezondheidsbevorderende beslissingen te nemen.
Leeruitkomst 6P
Je maakt, op jouw eigen wijze én professioneel, contact met de cliënt. Je maakt de fysieke en psychische dimensies van de cliënt bespreekbaar. Je exploreert de zorgvraag en sluit in het gesprek daarop aan.
Rol Samenwerker (leeruitkomst 7)
Samenwerker (Sw)
Leeruitkomst 7E
Je bouwt en onderhoudt, op jouw eigen wijze én professioneel, een relatie met samenwerkingspartners, waarbij je ook vanuit het perspectief van een ander kunt kijken. Je werkt samen en maakt bewust keuzes in de rol die je oppakt ten behoeve van de samenwerking, zowel in acute als niet-acute situaties.
Leeruitkomst 7H jaar 3
Je werkt samen met medestudenten, stagebieders en andere professionals (in opleiding). Je toont initiatief om een goed samenwerkingsklimaat te realiseren en je bent je bewust van jouw rol en de rol van de ander in samenwerking.
Leeruitkomst 7P
Je hebt inzicht in je eigen rol tijdens samenwerken en je legt uit welke aspecten van jouw rol van invloed zijn op de samenwerking. Je neemt verantwoordelijkheid voor het samenwerkingsproces en draagt bij aan een goed samenwerkingsklimaat.
Rol Organisator/leider (leeruitkomst 8-9)
Organisator – zorg (O-Z)
Leeruitkomst 8E
Je organiseert zelfstandig én in samenspraak met de cliënt de prenatale, natale en postnatale zorg en zet hierbij netwerkpartners in.
Leeruitkomst 8H jaar 3
Je organiseert onder beperkte begeleiding, in samenspraak met de cliënt, de verloskundige zorg in een laagcomplexe setting. Je monitort gedurende het zorgtraject je verloskundige rol en die van de netwerkpartners en signaleert wanneer bijstellen van zorg geïndiceerd is.
Leeruitkomst 8H jaar 2
Je organiseert onder intensieve begeleiding, in samenspraak met de cliënt, de verloskundige zorg in een laagcomplexe setting. Je monitort gedurende het zorgtraject je verloskundige rol en die van de netwerkpartners en signaleert wanneer bijstellen van zorg geïndiceerd is.
Leeruitkomst 8P
Je identificeert binnen de geboortezorg de netwerkpartners van een verloskundige. Je maakt kennis met directe netwerkpartners. Je licht toe hoe samenwerking met directe netwerkpartners volgens de geldende standaard hoort te verlopen.
Organisator – bedrijfsvoering (O-B)
Leeruitkomst 9E
Je legt uit hoe je als verloskundig werknemer of als eigen ondernemer je werkzaamheden zakelijk, transparant, doeltreffend en verantwoord kunt uitvoeren. Je noemt aspecten die bijdragen aan een duurzame verloskundige werkomgeving.
Leeruitkomst 9H jaar 2
Je legt uit hoe de organisatie en financiering van zorg zijn vormgegeven en je legt uit welke positie de verloskundige heeft in de Nederlandse zorgketen.
Leeruitkomst 9P
Je legt uit in welke settings je als verloskundige kunt werken en welke arbeidsvormen er voor verloskundigen bestaan.
Rol Gezondheidsbevorderaar (leeruitkomst 10)
Gezondheidsbevorderaar (Gb)
Leeruitkomst 10E
In je dagelijkse beroepspraktijk integreer je het verkennen van de gezondheidssituatie van cliënten en het uitvoeren van daarbij passende gezondheidsbevorderende strategieën, zodat een gezonde leefstijl en gezonde leefomstandigheden bij je cliënten bevorderd worden.
Leeruitkomst 10H jaar 3
Je analyseert de gezondheidssituatie van individuele cliënten, waarbij de focus ligt op het identificeren van mogelijkheden voor preventie. Je kiest een passende gezondheidsbevorderende strategie en onderbouwt hoe deze aansluit op de analyse van de gezondheidssituatie.
Leeruitkomst 10P
Je legt uit welke leefstijlfactoren van invloed zijn op de gezondheid van cliënt en kind. Je licht gezondheidsbevorderende strategieën toe.
Rol Academicus (leeruitkomst 11-12)
Academicus – praktijk (A-P)
Leeruitkomst 11E
Je integreert vanuit een nieuwsgierige en analytische houding wetenschappelijke kennis, je eigen expertise en de wensen van de cliënt om te komen tot evidence based practice.
Leeruitkomst 11H jaar 3
Je gebruikt vanuit een nieuwsgierige en analytische houding wetenschappelijke informatie om je beroepsuitoefening te onderbouwen, waarbij je de beginselen van evidence based practice toepast in de verloskundige zorg.
Leeruitkomst 11H jaar 2
Je gebruikt vanuit een nieuwsgierige en analytische houding wetenschappelijke informatie om je beroepsuitoefening te onderbouwen, waarbij je de basis legt voor evidence based practice.
Leeruitkomst 11P
Je vindt relevante wetenschappelijke informatie. Je legt methodologische basisbegrippen en wetenschappelijke kernconcepten uit en wijst aan waar deze terugkomen in een wetenschappelijk artikel.
Academicus – wetenschap (A-W)
Leeruitkomst 12E jaar 3
Je voert in samenwerking met een of meerdere experts alle stappen van de empirische cyclus uit en draagt door rapportage hierover bij aan wetenschappelijke onderbouwing van het verloskundig kennisdomein.
Leeruitkomst 12H jaar 2
Je legt uit wanneer wetenschappelijk onderzoek met behulp van de empirische cyclus wordt ingezet. Je voert onder begeleiding enkele stappen van de empirische cyclus uit.
Rol Beroepsbeoefenaar (leeruitkomst 13-15)
Beroepsbeoefenaar – persoonlijke ontwikkeling (Bb-P)
Leeruitkomst 13E
Je toont in je beroepsuitoefening persoonlijk leiderschap en stelt doelen op basis van jouw persoonlijke waarden, kwaliteiten en kwetsbaarheden. Zo geef je richting aan je professionele groei en duurzame inzetbaarheid. Dit proces stimuleer je ook bij anderen.
Leeruitkomst 13H jaar 3
Je stelt op basis van jouw persoonlijke waarden, kwaliteiten en kwetsbaarheden doelen, om richting te geven aan je professionele groei. Je vraagt naar feedback en je reflecteert op gemaakte keuzes. Je stimuleert bovenstaande ook bij anderen.
Leeruitkomst 13P
Je licht je kwaliteiten toe in relatie tot het beroep van verloskundige. Je reflecteert op je eigen professionele handelen en op de ontvangen feedback. Je herkent je eigen aandeel in een situatie. Je formuleert leerdoelen die bijdragen aan je professionele groei in samenhang met je persoonlijk welzijn. Je geeft integer feedback op de kwaliteiten en leerpunten van medestudenten.
Beroepsbeoefenaar – kennis overdragen (Bb-K)
Leeruitkomst 14E
Je levert op professionele wijze een inhoudelijke bijdrage aan de deskundigheidsbevordering van professionals in de geboortezorg.
Leeruitkomst 14H jaar 3
Je levert op professionele wijze een inhoudelijke bijdrage aan het leerproces van medestudenten uit andere disciplines.
Leeruitkomst 14H jaar 2
Je levert op professionele wijze een inhoudelijke bijdrage aan het opleiden van jongerejaars verloskundestudenten.
Leeruitkomst 14P
Je draagt op professionele wijze inhoudelijk bij aan het leerproces van medestudenten uit je eigen leerjaar.
Beroepsbeoefenaar – innovator (Bb-I)
Leeruitkomst 15E (jaar 3)
Je hebt kennis van recente innovaties in de geboortezorg. Je legt uit hoe een innovatie invloed heeft op de kwaliteit van zorg. Je signaleert kansen en mogelijkheden voor verbetering en vernieuwing van de verloskundige zorg. Je verzorgt hierover een terugkoppeling aan je netwerk.
Leeruitkomst 15P
Je legt uit hoe kwaliteit van zorg, netwerken en innovaties in de geboortezorg met elkaar samenhangen. Je motiveert welke netwerken van belang zijn om op de hoogte te blijven van innovaties in de geboortezorg.