Naam onderwijseenheid |
De bouw van moeder en kind |
Onderwerp |
Huid, spieren en botten |
Studiejaar |
1 |
Duur in weken |
5 |
Studielast |
4 EC |
Contacttijd |
78 uur |
Beschrijving van de module |
In de derde module van semester 1 staan het bewegingsapparaat van de vrouw en het kind centraal. De embryologische ontwikkeling, bouw en functie van botten, spieren en huid komen aan bod. Daarnaast worden de volgende verloskundige handelingen geoefend op fantoom: het uitwendig zwangerenonderzoek, vaginaal toucher, algemeen lichamelijk onderzoek en de handelingen bij de baring. |
Doelen van de module |
De student kan:
- De concepten van de anatomie van het menselijk lichaam uitleggen en de anatomie van het bewegingsapparaat en de grote bloedvaten benoemen.
- De anatomie van het baringskanaal en de foetale schedel uitleggen.
- Van dek-, steun- en spierweefsel de embryonale ontwikkeling, bouw en functie beschrijven en verklaren.
- Van dek-, steun- en spierweefsel de veranderingen tijdens de zwangerschap uitleggen en afwijkingen bij de zwangere verklaren.
- Het normale en afwijkende verloop van de baring verklaren.
- De verloskundige begeleiding, interventies en verslaglegging bij de baring uitleggen en het lichamelijk onderzoek van de pasgeborene beschrijven.
- De bouw en energiestofwisseling van de cel beschrijven.
- De thermoregulatie bij de neonaat uitleggen en stoornissen hierin verklaren.
- De volgende verloskundige handelingen in een gesimuleerde situatie verrichten: fysisch lichamelijk onderzoek, uitwendig zwangerenonderzoek, handelingen bij een ongecompliceerde baring, vaginaal toucher en kunstmatig breken van de vliezen, injecteren.
- De kenmerken en verschillen, in opzet, uitvoering en analyse van diverse kwantitatieve onderzoeksopzetten uitleggen en globaal beoordelen (specifiek: experimenteel, cohort-, dwarsdoorsnede- en case-controlonderzoek). Van deze designs aspecten van validiteit en betrouwbaarheid beoordelen en de beperkingen voor deze onderzoekdesigns analyseren.
- Risicomaten berekenen en interpreteren.
- De basisprincipes van reflecteren en feedback geven en ontvangen toepassen op zichzelf en medestudenten.
- Essentiële aspecten in de vroege ontwikkeling van de embryologie benoemen en beschrijven (gastrulatie, neurolatie en placentatie).
|
terug naar het schema
print deze pagina
Is de informatie duidelijk?
(No Ratings Yet)
Laden...